Fastholdelsesstrategi

De bedste rammer for læring

På Nordfyns Gymnasium lægger vi stor vægt på at skabe de bedst mulige rammer for elevernes faglige, sociale og personlige trivsel. Målet er, at den enkelte elev gennemfører uddannelsen på forventet tid med det bedst mulige resultat. Vi bestræber os på at skabe en kultur, hvor studieaktivitet, tilstedeværelse og hensigtsmæssig adfærd er en naturlig del af dagligdagen. Vi har fokus på det motiverende læringsmiljø med variation, brug af forskellige læringsstrategier og arbejdsformer. 

I gymnasiet er der mødepligt til alle former for undervisning, herunder årsprøver og eksaminer samt fællesarrangementer inklusive samlinger og ekskursioner. Undervisning kan placeres udenfor den typiske undervisningstid som er 8:30 til 15:40. Eleverne vil orienteres om dette minimum tre uger før. Elever er desuden forpligtet til at aflevere alle skriftlige opgaver indenfor tidsfristen. 

Vi er som alle andre ungdomsuddannelser forpligtet til at have en fastholdelsespolitik, som synliggør, hvorledes vi tager ansvar i forhold til at sikre, at så mange unge som muligt får en ungdomsuddannelse. Gymnasiets indsats omkring fysisk fravær, skriftlige forsømmelser og snyd er en kombination af sanktioner og motiverende støtte. Se desuden Nordfyns Gymnasiums indsats i forhold til studievejledning, læse-skrivevejledning, lektiecafe samt mentorstøtte.

Fravær fra timerne
Lærerne registrerer i Lectio, hvilke elever der ikke er til undervisningen. Dette sker i løbet af undervisningsmodulet. Fravær i forbindelse med sygdom, læge- eller tandlægebesøg, særlige familiebegivenheder, køreprøve, ferier uden for skolens ferieplan m.m. tæller med ved registrering af fravær.

Alle elever har pligt til løbende at skrive i Lectio, hvorfor de har været fraværende. Fraværsårsagerne lovliggør ikke automatisk den manglende tilstedeværelse, men indgår i grundlaget for skolens stillingtagen til eventuelle sanktioner.

Der er mulighed for at registrere 0, 50% eller 100% fravær. Hvis eleverne ikke er til stede ved fraværsregistreringen, registreres 100% fravær, også selvom eleven møder op efterfølgende. Det er elevens ansvar at skrive til læreren på Lectio, hvis fraværsprocenten skal ændres.

Ved fravær fra undervisningen, er eleven selv ansvarlig for at holde sig orienteret, hvad angår undervisningens indhold samt eventuelle lektier, herunder nødvendige informationer til afleveringer.

Fravær fra årsprøver og eksaminer
Ved sygdom skal du ringe til skolens kontor for sygemelding. Ved sygemelding til eksamen skal der fremgå lægeerklæring eller anden dokumentation for sygdommen for således at kunne indstilles til sygeeksamen. Ved sygdom til årsprøve kan der stilles krav til dokumentation for sygdom. Hvis uddannelsesforløbet skal fortsætte, vil der være en sygeårsprøve.

Godskrivning af fravær
Ved fravær, der skyldes skole- eller undervisningsaktiviteter, som er planlagt eller godkendt af skolen (fx elevrådsarbejde, talentprogrammer, deltagelse i hytteture, ekskursioner, studieture, idrætsstævner og studiepraktik) godskrives fraværet. Det samme gælder deltagelse ved Forsvarets dag eller indkaldelse til retten. Godskrivelsen sker, når den ansvarlige lærer for den pågældende aktivitet afleverer en liste over deltagende elever til administrationen. Ved individuelle aktiviteter er det elevens ansvar at kontakte studieadministrationen for godskrivelse af fravær.

Alle skader og funktionsnedsættelser, der i idræt fører til fritagelse fra faget, forudsætter, at eleven kan fremvise lægelig dokumentation. Eventuelle udgifter i forbindelse hermed betales af eleven. Ved fritagelse fra faget idræt vil det resultere i et erstatningsfag på c-niveau.

Manglende aflevering og snyd
Afleveringer afleveres til tiden og registreres i Lectio, og alle afleveringer skal afleveres. Ved for sent afleverede opgaver fjernes fraværet men opgaven registreres i Lectio i elevnoten som for sent afleveret. Man kan ikke forvente den samme feedback og dermed samme læringsudbytte ved for sent afleverede opgaver. Ved særlige situationer kan man før afleveringsfristens udløb få godkendt en udsættelse af læreren, som noterer dette i Lectio. Man kan forvente at blive kontaktet af ledelsen ved to manglende afleveringer eller ved gentagende at aflevere for sent.

Hvis det skriftlige fravær antages at være for stort, bliver eleven bedt om at møde på skolen uden for normal skoletid for at udarbejde de manglende skriftlige opgaver. Hvis der også har været mistanke om snyd, kan dette gøres under prøvelignende forhold.

Enhver skriftlig opgave, som afleveres til bedømmelse, skal være resultatet af elevens selvstændige arbejde. Hvis en elev mistænkes for snyd, høres eleven, arbejdet vurderes, og der sendes besked til ledelsen. Ledelsen træffer beslutning om sanktion, som typisk vil se således ud:

  • Første gang gives en mundtlig advarsel af læreren, det noteres i Lectio under fravær.
  • Anden gang udløses en skriftlig advarsel, som sendes i e-Boks, og -3 for afleveringen.
  • Tredje gang udløses en sanktion, som sendes i e-Boks og -3 for afleveringen. Sanktionen kan bl.a. være: Manglende mulighed for oprykning, stop af SU, eksamen på særlige vilkår eller bortvisning.

Forsømmelser og reaktioner herpå
Skønner gymnasiet, at en elevs fravær eller manglende skriftlige opgaver nærmer sig et uacceptabelt niveau, gribes der hurtigt ind. Indgrebet sker som regel efter følgende procedure:

  • Samtale med studievejleder eller ledelse for aftale om ændringer/forbedringer.
  • Første advarsel, sendes i Lectio som besked, ofte i kombination med en samtale med studievejleder om en handleplan.
  • Sidste advarsel, som er skriftlig og sendes i e-Boks. Denne er ledsaget af faste aftaler med ledelsen om forbedringer.
  • Betinget sanktion, som er skriftlig og sendes i e-Boks, i kombination samtale med ledelsen, hvor en af følgende sanktioner iværksættes, hvis der ikke opleves forbedringer i forhold til det aftalte:
    • Aflægge prøve i enkelte eller i alle fag, der afsluttes på det pågældende klassetrin
      (eksamen på særlige vilkår).
    • Stop af SU.
    • Tabt ret til at gå til eksamen i et eller flere fag.
    • Manglende mulighed for oprykning.
    • Bortvisning
  • Iværksættelse af sanktion, som er skriftlig og sendes i e-Boks.

Hvis eleven er under 18 år, orienteres forældremyndighedshaverne om fraværets omfang i forbindelse med den sidste advarsel samt ved eventuelle efterfølgende sanktioner. Fra og med den sidste advarsel informeres der skriftligt via e-Boks. Alle de iværksatte handlinger og aftaler ses på elevnoten under fravær i Lectio.

Det er i bekendtgørelsens ånd, at vi som gymnasium skal udøve et skøn i hvert enkelttilfælde, herunder tage hensyn til de forhold, som for den enkelte elev kan forklare de aktuelle forsømmelser. Derfor er der ikke fastsat nogen procentsats for, hvornår der sanktioneres.

Fravær og faglighed

For at skabe de bedst mulige rammer for elevernes faglige, sociale og personlige trivsel, er der udover et fokus på fravær, et centralt og kontinuert fokus på elevernes læring. Derfor er der løbende gennemgang af elevernes faglige standpunkt. Der vil dels være indsatser for at sikre tilstrækkelig faglighed for at gennemføre gymnasiet, dels være samtaler og handleplaner som ligeledes kan understøtte tilstrækkeligt læringsløft.

Ved særligt lave karakterer, typisk et gennemsnit på 2,0, ofte kombineret med højt fravær, vil man som udgangspunkt ikke få mulighed for at rykke op i hhv. 2. og 3.g. Hvis der er faglige og pædagogiske argumenter for at lade eleven gå årgangen om, vil dette blive tilbudt. Alternativt vejledes eleven til anden uddannelse.

Målet med denne fastholdelsesstrategi er, at den enkelte elev gennemfører uddannelsen på forventet tid med det bedst mulige resultat.