Håndtering af klager

Klager og klageprocedurer

Vi har fokus på, at problemer skal løses, imens de stadig er små. Er der forhold, du er utilfreds med – uanset om det vedrører klassen, elever eller gymnasiets ansatte – forventer vi, at du starter med at snakke med den eller de, det handler om. Hvis det ikke løser problemet, har du mulighed for at klage mundtligt eller skriftligt.

Mundtlige henvendelser betragtes som en formidling af en problematik og opstart af en dialog. Behandlingen af mundtlige henvendelser prioriteres højt i forventning om, at dialogen kan bidrage til at løse problemet.

Skriftlige og underskrevne henvendelser betragtes som egentlige klager.

Procedure for behandling af skriftlige klager fra elever

Det forventes, at der altid er forsøgt løsning af problemet gennem dialog. Hvis dette ikke er tilfældet, kan man klage skriftligt. En skriftlig klage sendes på mail eller gives i fysisk form til gymnasiets rektor, som herefter sikrer sagsbehandlingen. Klages der over rektor, sendes klagen til bestyrelsesformanden, som herefter varetager behandlingen parallelt med det følgende. Under sagsbehandlingen indhentes der skriftlig udtalelse fra de personer, klagen vedrører. Andre personer, som måtte være omtalt i klagen, eller som kan belyse problemstillingen nærmere, høres eventuelt. Rektor beslutter, om klagen skal afvises eller fremmes, samt hvilke handlinger og initiativer handlingen skal medføre. Rektor kan beslutte at afholde et mæglingsmøde med de involverede. Da handlinger kan være en del af en personalesag, vil sådanne handlinger ikke blive formidlet til klager.

Klage over iværksættelse af sanktioner

Klager over afgørelser, f.eks. vedrørende iværksættelse af en sanktion over for en elev, der ikke overholder studie- og ordensreglerne, kan indgives af eleven, hvis denne er fyldt 18 år, eller af forældre/værge til gymnasiets rektor senest 2 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvis rektor ikke tager klagen til efterretning, altså er enig i klagen, videresendes klagen til Undervisningsministeriet sammen med rektors udtalelse i sagen. Før sagen videresendes, skal rektor give klageren mulighed for inden for 1 uges frist at kommentere udtalelsen. Klagerens eventuelle kommentarer skal medsendes til Undervisningsministeriet. Klager over sanktioner sker i henhold til skolens studie- og ordensregler og er omfattet af §72 i lov nr. 41 af 12. januar 2024 om de gymnasiale uddannelser.

Klage over eksamen

Klager skal fremsættes skriftligt senest 2 uger efter karakteren er meddelt. Se også klageproceduren på Børne- og undervisningsministeriets hjemmeside.