KvalitetsudviklingTilføjet den 31 august 2015 09:35

Nordfyns Gymnasium benytter evalueringer, interne som eksterne, til på et kvalificeret grundlag at udarbejde handleplaner.

  1. Undervisningsevaluering omfatter undervisningens tilrettelæggelse og afvikling. Elever og lærere evaluerer mindst to gange om året efter nærmere fastlagte retningslinjer. På baggrund af undervisningsevalueringen drøftes tiltag og der aftales en handleplan på det enkelte hold. Rektor orienteres.
     
  2. Den enkelte elev: Evaluering af den enkelte elev omfatter
    1. Elevens personlige og sociale kompetencer. To årlige evalueringssamtaler mellem eleven og et antal lærere. Der er fastlagt retningslinjer for progressionen af evalueringssamtaler gennem uddannelsesforløbet.
    2. Faglig målopfyldelse, standpunktskarakterer. Den enkelte elevs målopfyldelse i fagene vurderes tre gange om året i to standpunktskarakterer (november og marts) og årskarakterer (maj). I forbindelse med standpunktskarakterer tilbydes eleverne en mundtlig kommentar fra faglærerne. I 1g tilbydes elev og forældre en samtale med faglærere. Rektor orienteres derom.
      Der er fokus på faglærerens dilemma i rollen som hhv. vejleder og bedømmer.
       
  3. Skolen: Skolens eksamensresultater for et fag på et bestemt niveau, skolens løfteevne sammenlignet med landsresultater eller andet sammenligningsgrundlag følges løbende.
    Resultaterne vurderes af faglærere og ledelse på holdniveau, fagniveau og skoleniveau. Resultaterne drøftes med faglærer og rektor bl.a ved de årlige medarbejderudviklingssamtaler (MUS). Et fags resultater drøftes på et årligt faggruppemøde (gruppeudviklingssamtaler, GRUS) mellem faglærere og ledelse med faggruppen som udgangspunkt.

Undervisningsmiljøvurdering (UMV) (Elevtrivselsundersøgelser ETU) afholdes hvert tredje år eller hyppigere. Undersøgelsens resultater drøftes i MIO (MiljøOrganisationen) hvor elever, lærere, teknisk-administrativt personale og ledelse alle er repræsenteret.

På baggrund af undersøgelsens resultater, udviklingen fra foregående undersøgelse og drøftelserne udarbejdes handleplaner.

 

Kvalitet.jpg